tisdag 12 januari 2010

Ottsjön och dess årstider

I det här inlägget tänkte jag med hjälp av främst bilder och lite text försöka dela med mig av några fina stunder vid Ottsjön under de olika årsiderna. Bilderna ligger i ett bildspel till höger.

Vinter
Själv har jag inte tillbringat så långa perider vid Ottsjön under årets kallaste månader. Vi har främst varit där i samband med nyår där den ena gången varit kallare än den andra. Det har eldats för fullt i stugan för att hålla värmen i såväl byggnaden som våra kroppar. Nyårsafton vid Ottsjön är förbaskat mysigt. Den stränga kylan och ibland även vinden gör att man gärna kurar lite extra fram för öppna spisen. Varje dag blir det en tur på sjön med skidorna - ej speciellt lång men dock en tur. Det är mäktigt när kylan och spänningarna i isen ger ifrån sig ljud som är så kraftfulla att man tror att oövervinliga sprickor kommer bildas i isen.

Vårvinter
Vårvinter anses av många vara den bästa årstiden i fjällen och hade det inte varit för mitt enorma flugfiskeintresse så hade jag kanske också ingått i den skaran. Hursomhelst är det en förbaskat fin tid och om vädret visar sig från sin bästa sida med sol som värmer gott är det sagolikt. Man kan uppleva otroliga stunder på såväl skidturen som på isen sittandes i en stol försiktigt lite lojt lyftandes på ett pimpelspö så att blänket där nere gör ett försök att attrahera någon av Ottsjöns rödingar.

Vår
När snön försvunnit och isen nyss släppt sitt grepp över Ottsjön går det fort. Fågellivet är i full gång och växtligheten grönskar. Insekterna i form av fjädermyggorna börjar kläcka i Ottsjön och har man tur kan man se eller även få fiska på vakande rödingar som försiktigt mumsar i sig av årets första ytföda. Flytringen och båt sjösätts.

Sommar
Sommar vid Ottsjön är min absoluta höjdpunkt under året. Det känns som att det är då som allt händer. Man försöker tajma kläckningarna. Kommer dom igång som vid samma tid som vanligt eller blir det senare i år? Kanske har de redan kulminarat innan jag kommit dit? Sommaren bjuder på mer äb bara fiske. Fjällvandring -oftast med fiske:-) och badning i Ottsjön eller Nulltjärnarna vill man inte vara utan.


Höst

Hösten är färgens årstid och viist är det vackra färger i fjällvärden runt Ottsjön under hösten. Enligt mitt tycke den klart bästa årstiden för fjällvandring (utan fiske). Den bästa fjällvandring jag gjort har faktiskt varit i Ottsjöns närområde när vi gick till issjö- och gröndalen i mitten av september 2005. Tilläggas ska att jag vandrat i Dalafjällen, Jämlandsfjällen, Västerbottensfjällen samt vissa delar av Norrbottens oerhörda fjällvildmarker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar