lördag 16 januari 2010

En eller flera flugaskar?

Här tänker jag nu inleda en diskussion kring den kompletta flugasken, finns den eller måste man ha flera askar med sig ut på fisketuren? I fiskepressen läser man rätt ofta att man bara ska ha en ask och i den bara de flugar man faktiskt fiskar med. Det låter ju kanon! Problemet är att mäkta med att "kill your darlings", dvs. plocka bort dom där flugorna man kanske kommer att använda eller flugorna som ser så fina ut att dom bara måste vara bra! Rent krasst så vet man ofta vilka flugor som funkar innan fisketuren och dom mer osäkra korten får bara chansen när inga andra fungerar dvs, när fisket är trögt. Hur rättvist är det mot dessa flugor? Personligen tror jag det är en hel del psykoligi i det här med flugmönster, visst finns det stunder när bara vissa flugor funkar, helt klart! Ofta är det dock -tror jag- mer beroende på hur flugan presenteras och har men en fluga på tafsen som man tror på så fiskar man med ett större självförtroende som även avspeglar sig i presentation av flugan. Kom gärna med synpunkter på detta! Vilka teorier har ni? För när allt kommer omkring är det just bara teorier och ingen exakt vetenskap. Men det är ju det som är en del av tjusningen också -att inte säkert veta varför fiskarna gör som dom gör.
För att åtegå till flugasken så har jag de senaste säsongerna haft en nattsländeask, en dagsländeask och en streamerask, dvs tre askar med mig ut på fisketurerna. Därutöver har jag haft en ask för de stora sjö- och åsandsländorna (rocken) men dessa används ju främst under en begränsad period. Hursomhelst har det varit för många askar att ha med sig ut, så i år blir det nog en förändring. frågan är bara hur. En ask totalt eller en ask för torrflugor (oavsett typ och art), en för nymfer (oavsett typ och art) samt en för streamers. Då skulle jag minska antalet askar från fyra till tre. Eller ska man göra ett seriöst försök på den enda asken? Dela gärna med er av hur ni tänker och aggerar i den här frågan.

/Jens

1 kommentar:

  1. Det problemet har jag också haft/har.
    Den perfekta asken är mycket svår att hitta.
    Dock hittade jag en ask som rymmer de flesta av mina favoriter till fisket efter harr och öring. En ask från Scierra kommer ej ihåg var den heter just nu, men har skrivit om den på min blogg
    www.flugfiskaren.blogspot.com

    I övrigt kanonfin blogg med schyssta flugor!

    SvaraRadera