torsdag 28 januari 2010

Några måsteflugor

Efter mitt inlägg om en eller flera flugaskar har jag funderat en hel del på hur jag kan "rensa" bland mina darlings. Både Rospiggen Patrik och Lunkan har delat med sig av sina tankar och erfarenheter kring flugor, antalet flugaskar m.m. Jag har kommit en bit på väg i mina funderingar om hur jag ska lyckas banta antalet flugaskar eller åtminstone storleken på askarna men har en lång väg att vandra kvar innan det blir verklighet. Vilken tur att det bara är januari :-). Några flugor är dock liksom oantastliga och sitter säkert i min flugask oavsett hur många askar jag begränsar mig till. Dessa flugor är:

E-Emerger
Ett eget mönster som imiterar kläckande dagsländor av olika arter. Man bara varierar krokstorlek och färg för att täcka in de vanligaste dagsländearterna. Hacklet ligger liksom på ovansidan kroken vilket gör att den ligger väldigt fint i ytan. En bindbeskrivning kommer senare.

Klinkhammer
Är en given fluga i min ask. Gärna i olika färger och storlekar men jag håller med Lunkan om att en olivfärgad klinkhammer allt ska finnas i flugasken.

Superpuppan
Sviker sällan när harrarna vakar under juli och augustikvällarna. Föredrar den oliv/bruna varianten.

Streaking Caddis
Kanske har jag det roligaste öringfisket med denna fluga när den aktivt stripas hem sakta över vattenytan i väntan på att öringplogen ska komma och ta den.

Rackelhanen
Lika enkel som den är bra!

Muddlers
Muddlers i olika varianter - zonkervingar eller olika hårvingar. Funkar bra på både brunöring och havsöring.

Dessa flugor är som sagt givna i mina askar och har därmed klarat den första gallringen. Jag återkommer inom detta tema med vilka flugor som står pall för min nästa gallring.

Ha det så länge
Jensa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar