onsdag 14 oktober 2009

Skarvöglornas rasslande genom spöringarna - Snart ett minne blott?

Nu när hösten är här är det dags att lite smått börja se över utrustningen, såväl spön, rullar som linor och flugor. Hösten brukar även vara en bra period för eventuella inköp då butiker i viss mån rear ut kvarvarande sortiment. I början av september köpte jag ett nytt spö på Capricorns höstrea. Det blev ett Guide Line LeCie 10 fot, klass 7 (fast) som jag främst avser använda till öringfiske med större streamers, lättare havsöringsfiske och flytringsfiske. Jag har en skjutlina sedan tidigare och har köpt till några klumpar från Dan-Tackle (1:a sort) som jag kapat så att dom passar det nya spöt och min "kaststil". Jag har hållit på med kastklumpar till enhandspön förut men har alltid stört mig mycket på öglorna i skraven mellan skjutlinan och kastklumpen som "rasslat" genom spöringarna. Jag har inte velat sy ihop skjutlinan och kastklumpen eftersom jag då anser att en stor del av poängen med systemet försvinner, nämligen att snabbt och smidigt kunna byta klumpar. I våras läste jag i Flugfiske i Norden om en teknik med krympslang och varmluftpistol för att göra öglor på klumplinan.

Här kommer en kort beskrivning av tekniken: Ta en bit lina, ca 10-15 cm och vik den dubbel som en ögla. Lägg den över änden på skjutklumpen så att överlappet blir minst 5 cm. Därefter träs en krympslang över hela överlappsdelen pluss lite till på båda sidor. Man värmer försiktigt med varmluftpistolen så att coatingen i de tre delarna smälter samman till en del. Sen är det bara att knåda med fingrarna så att man får en jämn del. OBS! Det är väldigt lätt att bränna av linan, så det kan vara lämpligt att testa på några spillbitar först. När man är klar tar man bort krympslangen och styker på ett lager liquide sole eller liknande. Har lagt in en bild på en ögla som jag gjorde med den här tekniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar