fredag 16 oktober 2009

Fisket 2009: Del 1 - Dalarna

Under det gångna året har jag fiskat i Hälsingland, Dalarna och Jämtland. Mest tid har det blivit i Jämtland och minst tid i Hälsingland där jag bara fiskade havsöring i Harmångersån under en vecka i slutet av april och lite öring- put and take samma helg. Bäst utdelning sett till antalet fisketillfällen har det däremot varit i Dalarna. I det här inlägget tänker jag kortfattat redogöra för utfallet av sommarens fiske här i Dalarna. Inom kort kommer även en motsvarande rapport från årets Jämtlandsfiske!

Förutom lite put and take-fiske i samband med vulgatakläckningarna har jag gjort tre ”kvalificerade” fisketurer här i Dalarna. I början av juni -under vulgatakläckningen- gjordes en tur till en öringsjö i västra Dalarna. Sjön har ett naturligt och troligen även ett ursprungligt bestånd av öring vilket ger fiske- och naturupplevelsen en extra krydda och dimension. Därefter blev det en tur i augusti till Storån i norra Dalarna där vi fiskade den klassiska (och kvoterade) sträckan uppe vid håarna inom Långfjällets naturreservat. Den sista turen gjorde vi till Särna och Österdalälven där vi fiskade höstharr. Jag har lagt in bilder från de tre turerna i ett bildspel till höger här på bloggen för dom som är intresserad att se lite bilder från Dalafisket.

Vid samtliga tre tillfällen var Djuråsminken Magnus med och i Storån fick han sitt livs öring på torrfluga, en öringhona på 1,9 kg och 58 cm. En otroligt grann och fin fisk! Själv fick jag en öring på prick kilot (48 cm), som också var otroligt vacker men framstod mer som en spigg vid jämförelse med Minkens primadonna. Under vulgatafisket i juni fick vi båda, jag och Magnus, en varsin öring på 1,3 kg och 53 cm. Vackra fiskar! Den sista fisketuren –Höstharr i Särna- har jag rapporterat om tidigare här på bloggen.

Ha det så länge

Jensa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar