söndag 18 oktober 2009

Fisket 2009: Del 2 - Jämtland

I sommar tillbringade jag tre veckor i Ottsjö med omnejd. Som alltid var vistelsen härlig och avslappnande! Det är vid fisketurena runt Ottsjö och Åreälven som det blir extra tydligt för mig att fisket bara är en del i en stor helhet där stor del av fokus ligger på naturupplevelsen och själva avkopplingen och inte bara att fånga massor av fisk. Självklart vill man få fisk och helst stora sådana, men det är långt ifrån allt! Hursomhelst så var det en bra sommar i Jämtland rent fiskemässigt även om den började trögt. Jag kom till stugan vid Ottsjön direkt efter midsommar och konstaterade genast att kläckningarna inte kommit igång. De första dagarna var det endast små nattsländor och bäcksländor i farten. Såg inte till dagsländorna i Ottsjön. Djuråsminken Magnus och Storumans Harrbane Lars anlände för några dagars fiske. Det tog nästan två dagar innan Lars bula från bilfärden lagt sig och han åter kunde njuta av Assi-kepans stilrena passfrom. Resan skedde nämligen i det ökända vrålåket Black pearl!

Vi tillbringade större delen av veckan i Åreälven som i regel kommer igång tidigare än vattnen uppe vid Ottsjö. Under veckan kom värmen och det gick fort, kanske för fort? Det blev inte den där sprutten på kläckningarna och fisken som vi gått och väntat på. Fisket var inte dåligt men lite småtrögt jämfört med föregående år samma period var det allt. När Magnus och Lars åter drog söderut kunde vi samanfatta några riktigt varma fiskedagar med mycket sol och ett helt gäng krokade och avkrokade öringar där de största fiskarna låg kring halvkilot.

Resterande tid blev det fiske i Storån och Ottsjön för min del. Jag upplevde nog en av de största vakfesterna i Storån jag varit med om . Det var nog även nytt knottrekord. Stor fisk både öring och harr gick och plockade i sig danicor och andra insekter på ytan. Dom var dock otroligt svåra att lura, kanske för att flugan bara var "en i mängden"? En harr kring 6-7 hg och en öring på 9 hg blev toppnoteringarna under vakfesten. Några dagar senare kom då sommarens fisk för min del, en öring på 2,2 kg och 62 cm. Den finns rapporterad sedan tidigare på Patrik, Lunkans och Stigs bloggar. När jag vaknade den dagen var det gråmulet och lite blåsigt. Kanske blir det öringväder ikväll tänkte jag! Jag mindes tillbaka några år, då vi fiskade i övre delarna av Vindelälven och hade stor framgång med nattsländor av typen streaking caddis och rackelhane som vi aktivt stripade i ytan. Jag gick igenom flugasken och kunde konstatera att det var brist på streaking caddis av lite större storlek. Jag satte mig vid bindstädet och började binda en stor nattsländevariant. Det var då som "spädgrisen" föddes! Det var Djuråsminken som namngav flugan genom en spontan reaktion på ett bildmeddelande jag skickade till honom när kreationen var klar. Magnus rekordöring från Storån i Dalarna som jag skrev om i förra inlägget fångades på just spädgrisen. Med det var då flugans andra stora offer! Jag åkte ut till Storån på kvällen, fiskade i nedre delarna av ån med främst olika nymfer och streamers utan nämnvärt resultat. Fick några mindre harrar, men det var allt. framåt midnatt hade jag förflyttat mig längre upp efter ån och knöt då på den nya flugan. Några timmar tidigare hade jag träffat Rospiggen Patrik och vi båda hade konstaterat att det kanske var öringväder ändå den här kvällen. Strax efter midnatt small öringen på och det blev en svettig kamp med rulltjut och slutligen en lyckad håvning. En härlig känsla! Kvaravarande dagar blev det sparsamt med fiske, det kom ju som bekant regn i rätt stora mängder ett tag där i juli.

Jag har lagt in en länk till lite bilder från sommaren i Jämtland här till höger på bloggen. Efter den här sammanfattningen har suget efter nästa sommars jämtlandsfiske gjort sig rejält påmind , igen!

Ha det så länge


Jensa

1 kommentar:

  1. Great looking web site.
    How can property hunter help you?
    Property hunter Luxury real estate company offers the best services and hospitality for sellers and buyers to help advertise their properties and list it in the market. If you own an apartment, a villa or any commercial residence in The Pearl, Qatar and willing to sale or rent a property. We’re help to help connect buyers, owners and tenant with their property needs. Our marketing and manag-ing strategies are ranging from various residential and commercial properties in The Pearl, Lusail City, West Bay Lagoon and West Bay Diplomatic area.
    The pros of selling in Qatar
    As the development continues due to Qatar’s 2022 Fifa World cup Project and as being top ranked as one of the richest coun-tries in the world. Investors will be willing to invest a good amount of money in order for further profit. Therefore, investing in Qatar at the right time will be a beneficial move for any seller willing to sell their house.
    Contact Property Hunter Luxury Real Estate to learn more on how our team of real estate agents can assist you with further details. Contact us today to learn how our team of real estate professionals can cover your property needs and more!
    You can see more details please visit our web site.
    Property for sale Properties For Sale in The pearl Qatar

    SvaraRadera