måndag 22 februari 2010

Streamerask 2010

Dessa flugor kommer att representera min streamerask under fiskesäsongen 2010. Vet inte om det blev den bantning av antalet flugmönster som jag från början tänkt mig men jag har då aldrig tänk igenom min streamerask på detta sätt tidigare. Att slänga sina darlings är svårare än jag trott! Asken avser främst öringfiske och ska täcka in olika situationer jag brukar ställas inför under fisketurerna, t.ex. olika djup, strömmhastigheter/flöden och vattenfärg m.m. Sedan återstår det att se vilka flugor som får vara kvar i asken vid årets slut.














Bullet and Tail: Ett eget och beprövat mönster. Effektiv när den fiskas aktivt över exempelvis en forsnacke.













ShortFinn: En variant an den klassiska MickeyFinn. En fluga som funkar bra när vattnet är lite färgat.









WollyConehead: En variant av WollyWorm. Behöver inte säga mer än så!













DeepSwimmer: Obeprövad fluga av mig. Tanken är att den här ska kunna fiska av de lite djupare partierna i strömmarna.









BottomSwimmer: Obeprövad av mig. Den är kraftigt förtyngd med både tungstenshantel och tungstenskropp vilket gör den till en sjunkbomb som kan nå de allra djupaste hålorna.









ST-Epoxy: Måste bara prova dessa flugor i sommar. Fiskar trots allt relativt mycket i samma vatten som flugans skapare:-)










ST-EpoxyVariant: En variant av ST-Epoxy med gummiben och marabou samt i klassiska öringfärgen, svart/orange/koppar.
EpoxyZonker: En förtyngd fiskimitiation med kaninzonkerremsan på undersidan och Angel hair (pearl) på ovansidan samt epoxyhuvud. Ny i asken men den fluga jag kanske tror mest på!
Cottus SS: En oförtyngd simpimitiation för det ytnära "muddlerfisket". Ett personligt favoritfiske!
Cottus DS: En förtyngd simpimitiation med gummiben.
Cottus Matuka: En förtyngd simpimitiation på långskaftad krok.
Sorkis: En liten sorkimitiation måste finnas med i asken. Man vet aldrig när den behövs:-)
Så var det gjort och sömnlösa nätter med ständigt grubblande över huruvida streamers är värdiga min ask eller inte är nu äntligen slut:-) Bara att ladda för Nymfask 2010!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar