söndag 28 mars 2010

SBS E-Emerger




















Här kommer det jag utlovade för ett bra tag sedan nu, nämligen en bindbeskrivning på E-emerger. Det är ett eget mönster som visat sig vara riktigt bra när bl.a. strömsländorna eller åsländorna (baetis) kläcker i månadskiftet juni/juli i de jämtländska strömmarna. Anledningen till flugans effektivitet tror jag är hackeltekniken som gör att den hänger fint i ytan.


















Steg 1. En krökt krok. I detta fall Mustad C 49S. Fäst in några strån av olivfärgad hönshackel som stjärt. Bind därefter in turkey-biots (oliv) som kropp.

















Steg 2. bind in ett olivfärgat hackel och en öggla av tafsmaterial, ex. 0,18.
















Steg 3. Dubba thorax med lämpligt olivfärgat material.
















Steg 4. Linda hackelet runt nylonlinan i ett flertal varv.




















Steg 5. Använd fingrarana för att föra ner hacklet efter nylonstammen.





















Steg 6. Vick fram Hackel/nylon-stammen och bind fast den vid krokögat. Avsluta därefter på vanligt sätt.








6 kommentarer:

  1. Hej Jens. Jag har också funderat på att binda kläckare med denna paraloop teknik. Klarar du att snurra hacklet och hålla i öglan med händerna eller hänger du upp öglan i en trådvagga ?
    För övrigt, flugan ser kanon ut.
    / Stig

    SvaraRadera
  2. Tack Stig. Jag kör med fingrarna och "fixar" till det genom steg 5, dvs för ihop hacklet med fingrarna innan jag viker fram det.
    /Jens

    SvaraRadera
  3. Tjena!
    Jag kör också med en sådan loop men då kör jag med en "trådvagga" som Stig skriver. Jag fäster antingen loopen på en pinne som finns på mitt städ eller under städfoten. Dvs jag vänder på flugan om jag gör en sådan som du har gjort här Jens.

    Men jag fäster inte loopen som du gör.... hmmm får nog lägga ut en beskrivning på hur jag gör =)

    SvaraRadera
  4. hmmmm glömde... flugan är kanon Jens! =)

    SvaraRadera
  5. Tack Johan, men jag vill gärna se din beskrivning så jag inte överarbetar något i onödan:-)

    SvaraRadera
  6. Ska se om det kan bli något till kvällen. Men överarbetar gör du nog inte men jag tror att mitt sätt är lite enklare men med samma resultat =)

    Ha det gott!
    /Johan

    SvaraRadera